Historie

Struer Kajakklub blev stiftet på Schou’s Hotel den 24. marts 1941. Få måneder senere havde klubben indrettet sig med klubhus på Østsiden af Vrald Odde. Der blev meget hurtigt pladsmangel, og man vedtog at udelukke “Holstebro-roerne”! Klubhuset blev udvidet året efter, og i 1945 blev det flyttet til en lejet grund på Bremdal Strand, hvor klubben har hørt hjemme lige siden.

Pladsen blev igen for trang, men i stedet for en ny udvidelse købte klubben nu et lysthus for 1500 kroner. Der var hverken vand eller el. I 1948 blev der dog indrettet et tørkloset, i 1950 blev der installeret el, i 1952 et bruserum for herrer, mens damerne måtte vente på eget bruserum indtil 1980!

I 1960 købte klubben den hidtil lejede grund.

Men der var stadig for lidt plads, og myndighederne var kritiske over for de sanitære og bygningsmæssige forhold, så fra midten af 60’erne arbejdede klubben med planer om nybyggeri. Der skulle dog gå 10 år med masser af drøftelser og problemer, før det tidligere klubhus endelig kunne indvies i 1978.

I 2016 holdt klubben sit 75-års jubilæum. Det var en rigtig god dag med mange gæster, nuværende og tidligere medlemmer samt repræsentanter fra DKF og det officielle Struer.

Struer har overalt i verden ry for fornemt kajakbyggeri, og helt fra Kajakklubbens start og mange år frem har der været tætte relationer og personsammenfald mellem klubben og Kajakbyggeriet. Således var klubbens formand fra 1944 til 1956, Svend Helge Kobberup, med til at starte Kajakbyggeriet, ligesom en anden veteran i klubbens bestyrelse, Gerhard Sørensen. Struer Museum har en fin beskrivelse af Kajakbyggeriets historie.

Struer Kajakklub har i høj grad været med til at præge kaproningen både herhjemme og i udlandet. Både Svend Helge Kobberup og Gerhard Sørensen markerede sig kraftigt i 40’erne og 50’erne med mange medaljer. Det blev dog Svend Helges bror, Frederik Kobberup, der for alvor satte Struer på kajaksportens verdenskort i den periode med ikke blot en lang række danske og nordiske mesterskabstitler, men med sølvmedalje ved OL i 1948 i London og bronze ved VM samme år. To år senere toppede Frederik Kobberups sportskarriere, da han blev verdensmester på 500 meter distancen, var med til at vinde sølv i 4×500 meter stafet, samt flere andre topplaceringer. Og det blev i familien, for Svend Helges børnebørn, Mads og Michael Kongsgaard har været med helt fremme i verdenseliten: Mads som deltager i OL i Athen i 2004 og Michael med en sølvmedalje ved VM i marathon i 2004 i Bergen i Norge. Mads og Michael har haft en stor karriere med store præstationer i Danmark og udlandet.

Allerede da Svend Helge og Frederik Kobberup var på deres højeste, var de to brødre Ove og Arne Høyer ved at lægge grunden til flotte rokarrierer. Begge opnåede mange danske og nordiske topplaceringer. I 1959 vandt Arne Høyer blandt andet DM på 500 meter distancen med den helt forrygende tid 1.24,5! Arne Høyer deltog i OL i 1960 i Rom, hvor han vandt bronze i stafet sammen med bl.a. Erik Hansen fra Pagaj i Holstebro. Året før havde Arne vundet de nordiske mesterskaber på samme distance.

Der har været mange andre talenter, som har været med til at skabe respekt om Struer Kajakklub:

I tresserne havde klubben mange talenter. Svend Petersen med en lang række DM-medaljer, Frank Nederby med mange danske mesterskaber, Hans Hansen, Hans Ibsen, Kaj Kongsgaard, Ove Kongsgaard, Preben Kongsgaard, Niels Danielsen, Peer Stakroge, Bente Holm, Tove Ibsen, Hanne Sørensen og Else Møller Andersen.
I starten af firserne havde vi Kim Thomsen, som tog et enkelt DM og en del sølv- og bronzemedaljer.

I starten af halvfemserne havde klubben en meget stor og talentfuld ungdomsafdeling. De tog ikke færre end 32 danske og nordiske mesterskaber. Medlemmerne var Søren Frandsen, Charlotte Madsen, Mads Kongsgaard, Camilla Kiørboe, Lars Andersen og Casper Andersen. Der var også mange andre unge medlemmer som trænede meget, hvilket gav belønninger i form af sølv og bronze ved danske mesterskaber.

Efter 2000 har vi haft kajaktalenter som Jimmy Bøjesen og Sigrid Langvad Jensen med omkring landsholdet og ved træning i DKFs Elitecentre. Senest har vi Sune Andersen, som netop nu i 2023 er med i landsholdstruppen.

Siden 1968 har Struer Kajakklub 18 gange kunnet mønstre

Byggeri af Limfjordshuset

Omkring 2013-14 var der igen ønsker om at opgradere klubhusfaciliteterne. De var forfaldne både udvendig og indvendig, og omklædningsforholdene var ikke up to date. Derudover var der et ønske om at kunne benytte lokalerne hele året, og dermed tilbyde medlemmer muligheder for at være en helårsklub.

Klubben havde derfor arbejdet med en opgradering af faciliteterne, men blev opfordret af Struer Kommune til at indgå et samarbejde med naboklubben Struer Roklub og skabe det ønskede miljø og i et forstærket samarbejdet at tænke større og mere langsigtet. I 2015 begyndte derfor et langt og sejt træk mod det hus, Limfjordshuset-Struer, som vi har i dag. Det indebar møder, diskussioner og aftaler med Struer Roklub, samt endelig vedtagelse i Struer Kajakklub, om at gå denne vej. Med fælles fodslag og hjælp fra Struer Kommune til sponsorsøgninger, styregruppemøder og bistand til endelig beslutning om igangsættelse, blev det endelig til det første spadestik den 1. oktober 2020.

Transform, arkitektfirma fra Århus, stod i spidsen for byggeriet, assisteret af ingeniør Bo Christensen fra Mors. De to klubber var selv bygherrer og et byggeudvalg, ledet af Steffen Buskov, tog løbende beslutninger undervejs for at nå frem til det hus, vi har i dag. Det har været et kæmpe arbejde for klubberne, som vi nu kan nyde godt af i mange år.

Limfjordshuset-Struer blev indviet den 24. juni 2022 med deltagelse af mange gæster. Snoren blev klippet af borgmester Mads Jakobsen sammen med Poul Nielsen og Lisbeth Schönemann-Paul.

< Indsæt billede af huset og snorens klip. >